فرزندان موفق

اهمیت مراقبت و ایمنی در زمان بارداری

1395/3/18 18:57
نویسنده : امیر
305 بازدید
اشتراک گذاری

سالانه صدها هزار زن به دلیل عدم ایمنی و مراقبت­‌های لازم، در اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌­دهند. بنا بر مطالعات انجام شده، آگاهی از مراقبت­‌های لازم و آموزش مؤثر در دوران بارداری می‌­تواند نقش مهمی در کاهش بیماری‌ها، خطرات، عوارض و بالا بردن سلامت زنان داشته باشد.

 

بنابراین آشنایی بانوان گرامی با مراقبت­‌های ایمنی و بهداشتی در زمان بارداری می‌­تواند بر ارتقای سلامت فردی مفید باشد. لیبوس و سابل[۱] در مطالعات خود بیان می­‌کنند آموزش مراقبت­‌های بارداری به‌خصوص در گروه‌های پرخطر مادران باردار، سبب کاهش خطرات بارداری و زایمان می­‌شود. در حقیقت افزایش آگاهی زنان باردار در مورد انواع مراقبت­‌های بارداری موجب افزایش اعتماد به نفس و کاهش عوارض بارداری می­‌شود. در ادامه به برخی مراقبت­‌های مهم در زمان بارداری اشاره می­‌کنیم.

مراقبت و ایمنی در زمان بارداری

داروها

یکی از مراقبت‌­های مهم در زمان بارداری بحث داروها است. داروها اثراث مختلفی دارند. از آنجایی­ که زنان باردار هر چه مصرف می­‌کنند، از جفت عبور کرده و جنین را تحت تأثیر قرار می‌­دهد، لذا داروها نیز از این امر مستثنی نیست. تحقیقات نشان داده مصرف برخی داروها مانند برخی آنتی‌بیوتک‌ها، هورمون‌ها، استروئیدها، مواد ضدانعقاد خون، داروهای مخدر، آرام‌بخش‌­ها و… ممکن است منجر به بروز نقص‌هایی در جنین شود. در مطالعه‌­ای مشخص شد زنانی که در دوران حاملگی برای جلوگیری از سقط داروی استیلبسترول که حاوی استروژن است را مصرف کردند، دخترانی به دنیا آوردند که در نوجوانی دچار سرطان رحم شدند (مور،[۲] ۱۹۸۳). لذا خانم‌های باردار باید بدانند فقط داروهایی را مصرف کنند که توسط پزشک تجویز شده است. توجه داشته باشید که بیشترین اثراث سوء داروها در ۱۲ هفته اول (سه ماهه اول ) بارداری است.

تشعشات

از عوامل دیگری که باید مورد توجه زنان باردار قرار گیرد، عامل تشعشاتی مانند تابش اشعه ایکس است. اشعه ایکس سبب آسیب­‌های بسیاری به جنین می­‌شود. مانند آسیب مغزی، آمادگی ابتلا به انواع سرطان‌ها، کوتاه شدن عمر، جهش‌­های ژنی که ممکن است

برای خواندن ادامه مطلب و سایر مقالات به اینجا مراجعه کنید .

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)